OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rozhodne ide o jedno z najočakávanejších hudobných diel v ostatnej dobe - minimálne pre tých, ktorí si nemyslia, že metal je zdochlina a obdivujú a vyhľadávajú jeho moderné formy. Lídri newmetalového pnutia nahrávali svoju novinku po prvýkrát v nezmenenej, dlhodobo stabilnej a najmä veľmi kvalitnej zostave. Aký teda je štvrtý radový počin z dielne KILLSWITCH ENGAGE? Názory naň rozhodne nie sú a ani nebudú jednoznačné. Pravda je, ako vždy, niekde uprostred. V žiadnom prípade nesklamali (na to sú až príliš veľkí machri), no pocit ohúrenia a absolútneho zaľúbenia (ako v prípade dvoch predchádzajúcich dosiek) jednoducho nenastal.
Mládencom sa po obrovskom úspechu hitovej nahrávky "The End Of Heartache" núkali v podstate dve cesty. Buď sa vydať po červenom koberci s konfetami prostredníctvom ešte priamočiarejšej, ľúbivejšej a mäkkšej hudobnej náplne, alebo naopak po kľukatých, zablatených poľných cestách komplikovanosti, tvrdosti, nejednoznačnosti (progresivity?), ktorá iba málokedy končí pri vile s bazénom pod nápisom Hollywood črtajúcim sa na horizonte (TOOL ako výnimka potvrdzujúca pravidlo potvrdia). Ani jedna z volieb nemusela teoreticky znamenať prehru, no KILLSWITCH ENGAGE si nevybrali ani jednu z týchto možností. Zostali stáť na polceste, čo je v konečnom dôsledku tak trochu škoda.
Ani sa nečudujem pánom z Roadrunner Records a ich prvotnej reakcii po odovzdaní materiálu "As Daylight Dies", ktorá sa niesla v duchu "je to fajn, chlapci naši zlatí, ale skúste ešte nahrať nejaký singel do rádií". Adam Dutkiewicz a jeho kohorta pritom neprinášajú vyslovene nechytľavé piesne. Problém je však v ich preprodukovanosti a neúdernosti, chýba ten správny, zdravý ťah na bránku, tak dobre známy a úspešný z predchádzajúcich dvoch albumov. "As Daylight Dies" jednoducho nemá ten hitový potenciál, ktorým očarili "Alive Or Just Breathing" a "The End Of Heartache". V žiadnom prípade však nejde o zlú dosku - drvivej väčšine konkurencie sú KILLSWITCH ENGAGE stále na míle vzdialení, stále sú špičkou vo svojom fachu, svojou predchádzajúcou tvorbou však posadili pomyselnú latku, ktorú najnovším snažením (síce decentne, ale predsa) podliezajú.
Chlapi si toho proste zobrali na svoje plecia priveľa. Zložiť všetok materiál a následne ho ešte aj produkovať a mixovať je síce chvályhodné, ale v tomto prípade padla kosa na kameň. Muzikanti niekedy potrebujú čerstvé nápady a nezávislý pohľad "zvonka". Práve jeho absencia sa na "As Daylight Dies" podpísala pod horšie aranžmány a rovnako tak slabší zvuk. Kvalitný producent bude pri najbližšom nahrávaní nevyhnutnosťou. Z nápadov týchto géniov súčasného metalu sa totiž dá určite vytĺcť viac než to, čo môžeme počúvať na "As Daylight Dies".
Aby som to celé ukončil aspoň trochu optimisticky a pozitívne - ešte stále mi táto kapela dokáže navodiť príjemné zimomriavky. Skladby ako "Break The Silence" (nádherný refrén za účasti výborných melodických vokálov Howarda a Adama!), "Desperate Times", "Daylight Dies", "The Arms Of Sorrow", "This Is Absolution", alebo aj prvý singel "My Curse" majú svoje nesporné kvality. V každom prípade však dúfam, že ten ďalší album bude lepší. "The End Of Heartache", veľká kniha new metalu, potrebuje dôstojného nástupcu.
V žiadnom prípade nesklamali, no pocit ohúrenia a absolútneho zaľúbenia (ako v prípade dvoch predchádzajúcich dosiek) jednoducho nenastal.
7,5 / 10
Joel Stroetzel
- gitara
Mike D´Antonio
- basgitara
Justin Foley
- bicie
Adam Dutkiewicz
- gitary, spev
Howard Jones
- spev
1. Daylight Dies
2. This Is Absolution
3. The Arms Of Sorrow
4. Unbroken
5. My Curse
6. For You
7. Still Beats Your Name
8. Eye Of The Storm
9. Break The Silence
10. Desperate Times
11. Reject Yourself
Disarm The Descent (2013)
Killswitch Engage (2009)
As Daylight Dies (2006)
The End Of Heartache (2004)
Alive Or Just Breathing (2002)
Killswitch Engage (2000)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Roadrunner Records
Stopáž: 43:40
Produkce: Adam Dutkiewicz
Studio: Zing Studios, Westfield & Longview Farm
-bez slovního hodnocení-
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.